Verlichting

Verlichting.

In harmonie met het WAW concept leggen we ook hier de nadruk op ergonomie, efficiëntie en veelzijdigheid. De hightech bovenlaag van de fietsverlichtingswereld is immer in beweging, om de paar jaar komt er weer een superlamp uit die alle vorige in de schaduw stelt (ha!). Dit is de voornaamste reden waarom een modulaire aanpak zijn verdiensten heeft, in tegenstelling tot een, misschien meer voor de hand liggende, geïntegreerde verlichting. Naargelang budget en noodzaak kunnen verschillende setups gekozen worden die bovendien gemakkelijk inwisselbaar zijn.

Waarom rijlichten bij de cockpit?

... terwijl lichten in de neus aerodynamischer lijken en appeleren aan ons auto-esthetisch gevoel? Veiligheid is primordiaal voor Fietser.be, niet alleen voor onze klanten maar ook voor het verkeer waar zij in rondzoeven. Een koplamp wordt best zo hoog mogelijk gemonteerd: een lage lamp gooit zijn licht onder een vlakke hoek op de weg waardoor de effectiviteit exponentieel daalt. Een snelfiets als de WAW heeft dan al een flinke bak licht nodig en dat gaat al snel het overige verkeer verblinden. Bovenop de cockpit monteren gaat echter ook niet want dan werpt de koplamp licht op de neus, wat het zicht van de rijder vermindert. Slechts één lamp gebruiken heeft het voordeel dat men op het eerste zicht ziet dat het om een fiets gaat, wat dan weer gevaarlijke want tegenstrijdige aannames genereert over de snelheid van nadering. Van een koppel koplampen valt de snelheid beter in te schatten, daar zijn we evolutionair op geprogrammeerd. De veiligste ontwerpkeuze voor verlichting in het verkeer is dus ter hoogte van de spiegels, waar de lucht bovendien allang turbulent geworden is en een kleine bijkomende verstoring relatief weinig nadelig effect heeft. Overdag kunnen de lichten trouwens gewoon afgenomen worden. Dicht bij de cockpit zijn de lichten gemakkelijk in verschillende standen te zetten en te richten. Bovendien verlichten ze meteen ook de zijkant van de WAW voor een goede zijdelingse zichtbaarheid.

Offroad...

trekken we ons daar allemaal niets van aan. Dan kunnen we gewoon een ultralamp als deze IgniteX in de neus of op de nokken monteren. Als ze maar snel dimbaar is bij plots opduikende tegenliggers. Deze lamp heeft vijf standen die te bedienen zijn vanuit de cockpit, dus is ze ook wel te gebruiken om gezien te worden in het verkeer.

Hoe dan ook, door de modulaire lichtnok (22 mm diameter) kan elke hedendaagse fietsverlichting op de WAWs gemonteerd worden, dus laat u niet weerhouden om zelf de nieuwste produkten uit te proberen.

Richtingaanwijzers.

Mooi ingewerkte LEDS, met een relatief grote oppervlakte (voor een LED) en met hoge lichtopbrengst.

Foto's op komst

Spiegels:

De welbekende Busch & Muller Cyclestar:

Deze spiegels vangen zo min mogelijk wind, maar door hun licht gebogen oppervlak en plaatsing dichtbij de ogen bestrijken ze toch een breed gezichtsveld.

Reflecterende folie

Alle WAWs zijn voorzien van voldoende reflecterende folie in de "speedstripe", het zwarte lijntje tussen folie en carbon.