Fietser.be

Fietsarchitecten

Hoe het begon

Zo rond de eeuwwisseling werd het voor onze jonge generatie architecten sociaal aanvaard om energieneutraal te bouwen. Tijdens een reis van 20.000 km op een Australische trike kwam het besef dat sport een fenomenale en onuitputtelijke energiebron is. Als het mogelijk was om woningen te ontwerpen die functioneren op de energie van de bewoners, was het dan niet mogelijk om auto's te bouwen die voldoende hadden aan de energie van de rijder?

Je had natuurlijk al de fiets: een prachtig stukje techniek, maar beperkt inzetbaar. Er bestond een kleine internationale subcultuur van aerodynamische recordfietsen; er was de ergonomische ligfiets, zelfs een overdekte trike in Denemarken. De "Alleweder" werd in Belgie uitgevonden en in Nederland uitgewerkt: een stabiel, praktisch personenvoertuig met een beschermende carrosserie. Composietmaterialen en CAD/CAM kwamen binnen bereik.

Het werd de missie van Fietser.be om op basis van die technologieën mensaangedreven voertuigen aan te bieden als proper en gezond alternatief voor de auto, de trein en de fitness. Op basis van een eindwerk ontwikkelden ing. Dries Callebaut en ikzelf in de jaren nul de WAW velomobiel. Als Belgische fietsers hebben we ons met de WAW gefocust op veilig en snel meefietsen in ons chaotische verkeer. Maar we verdelen ook met plezier de zalige lange-afstands commuters van Velomobiel.nl, de gedistingeerde Orca van Flevobike, de race-, reis- en forenstrikes van ICE en Velomo, en het snelheidsmonster van Räderwerk. Zo groeiden we uit tot het grootste professionele trike- en velomobielcenter ter wereld. Toegegeven, er zijn er nog altijd weinig.

Na de ontwikkeling van (volgens onze ontwerpcriteria) de ultieme velomobiel verkochten we gedeeltelijk de rechten op de WAW aan Katanga.eu, dat de velomobiel zelf in Tsjechië produceert en verder ontwikkelt. De energieconversieketen werd ons volgende target. We ontwikkelden lekker fietsende elektrische ondersteuningssystemen voor snelle fietsen en bouwden een duizendtal elektrische fietsen, cargofietsen, trikes en velomobielen.

Met de Orca en de eWAW evolueerde spierkracht als energiebron tot een breder inzetbare 'bio-elektrische' aandrijving. Zo wordt elke fietser een marathonatleet, en elke atleet een fietsforens. Tijdwinst en filevrijheid zijn net zo belangrijk geworden als conditie en duurzaamheid. Deze hybride velomobielen zijn de sport-auto's geworden die we lang geleden voor ogen hadden.



Het Atelier

Fietsadvies

Als fietsarchitect zoeken we het best mogelijke snijpunt tussen uw programma van eisen, uw budget en de beschikbare technologie. We kennen alle hoekjes en kantjes van de wereldwijde fietserij - en als het niet bestaat ontwerpen en bouwen het zelf.

Functionele Fietsers zijn ons grootste publiek. Samen met onze collega's maken we het mogelijk dagelijks woon-werk trajecten van 50 km en meer te coveren per velomobiel. We bieden ook een scala oplossingen aan voor kortere afstanden, multimodale pendelaars, gezinnen, koeriers en bedrijven.

Voor mensen met een beperking, wereldfietsreizigers, zonneracers, instellingen en overheden kunnen we oplossingen adviseren, sourcen en eventueel leveren en bouwen.

Ontwerp en Prototyping

In onze atelier hebben we alles om prototypes te maken; we tekenen op een CAD-station, we laten de nodige stukken CNC bewerken, we realiseren zelf onze mallen en produceren kleine series.

De laatste jaren is het aanbod aan fietsframes zo divers geworden dat het nog zelden nodig is om vanaf nul te beginnen. Weten wat er op de markt is en hoe de verschillende technologieën te combineren in functie van de noden van onze cliënten is de kern van onze ontwerpactiviteit geworden.

We helpen zowel mensen met een handicap als fietskoeriers, gezinnen en solar racers.





Fietser Studio