Collectie‎ > ‎

Fietser ROZA cargo e-bike


ROZA is een handige, compacte, snelle en  oersterke cargofiets voor mama's en papa's, wereldfietsers, pendelaars en alle overgangsvormen.
Ergonomie, duurzaamheid en modulariteit waren ook hier ons ontwerpkader.

Materiaalkeuze: Elastisch 'hi-tensile' staal is verreweg het beste materiaal voor een fietsframe voor langdurig gebruik. Elke wereldfietser zal het beamen: in tegenstelling tot aluminium absorbeert staal de kleine trillingen die op de duur tot vermoeidheid en beschadiging van de zachte weefsels leiden. Nauwelijks gevoelig aan metaalmoeheid kan een stalen structuur tien maal langer mee dan een aluminium frame. In tegenstelling tot het volksgeloof zijn staal en aluminium exact even sterk... per kilogram - of licht... voor dezelfde stijfheid.

Comfort: Zowel mannen als vrouwen hebben baat bij een lage instap. Met bepakking of een kinderstoel zie je al gauw de charme niet meer in van de zijwaartse can-can.
Uniek is dat er ruimte is voor het beste, meest duurzame veersysteem voor intensief gebruikte fietsen: de annulair-pneumatische vering ook gekend als 'ballonbanden'. Op (sletige) actieve luchtvering na gaat geen enkel systeem beter om met kasseien en teerribbels. Pneumatische vering is onderhoudsvrij en slijt niet: normale bandenwissels volstaan.
Een hoge balhoofdbuis ontlast de polsen, vermijdt laterale belasting van de ruggenwervels en laat het biologische veersysteem van de ruggengraat intact. Het stuur houdt de handen in een natuurlijke houding.
Bijzonder aan dit frame is ook de schuine zadelbuis: met een optimale afstand tot de trappers kan je toch gemakkelijk aan de grond - een cadeau bij stadsverkeer en zelfvoorzienend fietsreizen.

Geometrie: Elastisch staal en een lage instap bieden minder geometrische en intrinsieke stijfheid dan een 'diamantframe'. In Nederland vonden we echter met AZOR een ambachtelijke framebouwer die er in geslaagd is om met oversized buizen een redelijk licht en toch zeer sterk frame te maken: elastisch waar het kan, stijf waar het moet. Dit 'LKW' frame is het prettigst rijdende tweewielerkader dat ik al mocht testrijden: je zweeft over de weg maar ligt haarscherp in de bochten. Made in Europe, staal én geniaal.

Capaciteit: Dit stabiele en ergonomische frame is mijns inziens het beste chassis op de markt voor een redelijk snelle elektrische lange-afstandsfiets, zowel als voor een redelijk zwaar belaste cargofiets. Standaard beschikt ons' ROZA over twee heavy-duty bagagedragers. Vooraan is de drager afneembaar indien nodig, bijvoorbeeld voor het transport. Natuurlijk valt de voordrager niet om met het draaien van de voorvork. Op de drager kan een krat of mand bevestigd worden zodat je er zorgeloos je tassen kan ingooien - én in de gaten houden. De achterdrager is standaard geschikt voor grotere kinderen en bestand tegen de ergste moesson-potholes. De afstand tot de trappers is lang genoeg voor zeer grote fietstassen. De totale capaciteit van dit elegante frame is niet minder dan 200 kg.

Banden: Ballonbanden zijn banden met extreem grote diameter. Dat die geweldig comfortabel zijn weet iedereen, dat die ook nog eens beter rollen dan gelijkaardige dunne banden is niet zo algemeen geweten. Banden van de nieuwe generatie hebben soepele wangen en een stevig loopvlak om op relatief lage druk (ca. 4.5 bar) comfortabel en toch met weinig weerstand te bollen. Er is plaats genoeg om goede all-roundbanden als de Big Apples van Schwalbe te monteren. Duurfietsers op alle terrein zullen de 60mm Super Moto appreciëren, vierseizoenenpendelaars de  grip en lekbestendigheid van de 50mm Marathon Plus Tour.

Remmen: de geventileerde, heavy duty versie van de Shimano Rollerbrakes. Ofschoon minder subtiel dan een hydraulisch systeem en minder krachtig dan een schijfrem, vonden wij de HD Rollerbrakes omwille van hun bedrijfszekerheid en onderhoudsvriendelijkheid toch de beste keuze voor een intensief gebruikte praktische fiets. Schijfremmen zijn met hun flinterdunne rotors uit den boze voor fietsen die al eens geparkeerd worden. Wie in de Pyreneeën wil gaan reizen, zouden we een ander remsysteem aanraden - of nog beter: een trike.

Transmissie: Een functionele fiets geraakt wel eens nat en gepekeld, dus zijn interne versnellingen een must. Op aanvraag kunnen we allerlei versnellingsnaven inbouwen: 3, 7, 8, 11, 14 of ∞ versnellingen. Twee varianten zijn onze favorieten. De eenvoudige, robuuste Nexus 3 is de standaardnaaf. Een middenste versnelling zonder bewegende delen is zeer efficiënt. De eerste versnelling heeft een reductie van 0.73, de derde een multiplicatie van 1.37. Het totale bereik is 187% - dit wil zeggen dat je met dezelfde cadans (trapfrequentie) in derde versnelling bijna twee keer zo hard gaat als in eerste. Voor een stadsfiets is dit een goede setup. Voor een elektrische fiets is dit zelfs de perfecte setup: krachtig starten in eerste, ruim genoeg snelheid in derde, een eventuele steile klim in tweede versnelling. Meer tussenstappen zijn simpelweg overbodig - zelfs vervelend.
Voor mensen die heel veel kilometers maken en niet kunnen upgraden naar een velomobiel, of voor wereldreizigers of andere gearheads is er de ROhZA. De beroemde Rohloff naaf heeft 14 versnellingen, een bereik van 550% waarmee je een caravan over de Alpen kan trekken, en is bovendien zo goed als onverwoestbaar. Is het overkill? Waarschijnlijk. Maar wel je trouwste metgezel voor de rest van je leven, low maintenance.
Een complete broekbescherming is op deze daily driver uiteraard aanwezig.

E-assist. Wij vinden dat een fiets vele decennia moet kunnen meegaan. Een motor gaat in het beste geval tien jaar mee, een batterij vijf jaar. Wij concluderen dat het onzinnig is om elektrische fietsen te bouwen die weggegooid worden wanneer de motor einde carrière is. In de praktijk worden goedkope aluminium e-bikes trouwens weggegooid wanneer de batterij op is. Daarom kiezen wij voor staal en retrofit motoren.
Belangrijk is ook een open architectuur, waarbij we naargelang het gebruikersprofiel en de fiets kunnen batterijen kiezen en de motor finetunen. Wij switchen motoren van vaders bakfiets naar moeders boodschappenfiets, van de eWAW van de ultrapendelaar naar de tourtrike van de gepensioneerde.

Voor de ROZA gebruiken we niets minder dan de motoren van onze supersnelle biohybride velomobielen - zij het met andere parameters. Sinds 2013 is dat een aangepaste versie van de ondertussen legendarische Bafang BBS01, de Kalasjnikov der fietsmotoren. Zeer robuust, muisstil, bedrijfzeker, repareerbaar, onderhoudbaar, modulair, programmeerbaar, ... ja we zijn fan, en niet dat we geen andere uitgetest hebben. De motor wordt softwarematig afgestemd op het profiel van de rijder en de eigenschappen van de fiets: een mama heeft een andere dynamiek dan een globetrotter of een snelle pendelaar.
Wettelijk moet de acceleratiehulp op deze hoge tweewieler stoppen aan 25 km/u. Praktisch is de ROZA in zijn element tot ongeveer 35 km/u: een nog snellere tweewieler heeft o.i. full suspension nodig om het rubber op de grond te houden. Deze motor heeft een nominaal vermogen van 250W. Er is ook een HD versie met zwaardere hardware.

Batterijen: Wij gebruiken eerste klas fietsbatterijen uit Duitsland, met vers gebakken Samsung cellen van topkwaliteit. Idem dito voor de laders: passief gekoeld, geen bewegende delen, de snelst mogelijke laadtijd aan 4A = 170W. Voor ons geen gepriegel met eindereeks batterijen uit China. Als pioniers van biohybride mobiliteit hebben we een stellaire reputatie hoog te houden - en garantie aan te bieden.
Om de meest gestelde vraag uit mijn veld meteen te beantwoorden: hoe ver ie rijdt is afhankelijk van hoe hard je rijdt / trapt, en hoe groot je batterij is. Een fietser in redelijke  conditie die maar 25 km/u rijdt gebruikt de e-assist slechts af en toe als acceleratiehulp, en kan zowat zonder limiet fietsen met een doorsnee 400 Watt-uur batterij. Voor een gepensioneerde die zowat leeft op zijn ROZA bouwden we er één met een energiecapaciteit van 1000 Watt-uur. Enig bij Fietser.be is dat door onze modulaire aanpak een batterij vlot kan geüpgraded worden, binnen een redelijke termijn van enkele dagen nemen we de kleinere terug.

Prijs / Kwaliteit: Ergonomie en duurzaamheid waren mijn belangrijkste doelstellingen voor deze fiets, maar ik kan alle testrijders tot nog toe enkel bijtreden: ons' ROZA rolt weergaloos. En dat mag je aannemen van mensen die gewend zijn om met de crème de la crème te fietsen: topfietsen, top speed pedelecs, toptrikes, topvelomobielen. De mix van stabiliteit en controle, comfort en power is ongeëvenaard voor een e-bike. U hoeft het niet klakkeloos te geloven: we bieden u graag een testrit aan en garanderen u de breedste grijns sinds uw ontmaagding.
De sobere, understated vormgeving zal niet iedereen kunnen bekoren (op de fietsbeurzen lijken alle elektrische fietsen door dezelfde twee designstudios ontworpen: Buro Senior en Wannabe Downhill). We hebben de fiets enkel in het zwart in stock, op aanvraag kan nog wel gifgroen maar dat is het. Of de fiets effectief honderd jaar meegaat zal de toekomst moeten uitwijzen, maar dat we de meest betrouwbare middenmotor van deze generatie in huis hebben weten we ondertussen zeker. Dit is een verdomd degelijke fiets.

De AZOR basisfiets kost 895 Euro inclusief BTW, de elektrische optie 995 € inclusief installatie en programmering, 100 Euro extra voor de heavy duty versie. De batterijen kosten ongeveer 1 Euro per Watt-uur, en die zijn ook uitwisselbaar met andere fietsen met een open design.
De perfecte elektrische fiets voor een derde minder dan één van een (ander) topmerk, hoe is dat mogelijk, hoor ik u vragen. De Fietser ROZA is voor ons een uitstapje, een service voor ons cliënteel van pro fietsers die allemaal ook wel een tweewieler nodig hebben voor het gezin. Er zijn geen kosten ingecalculeerd voor onderzoek en ontwikkeling want ROZA is ontworpen voor mijn wederhelft die, hoewel anders soms vrij verstandig, niet in een velomobiel te proppen valt. Behalve deze webpagina zijn er geen kosten gemaakt voor marketing. U koopt dus rechtstreeks van de 's werelds minst commerciële fabrikant, de prijs is die van de onderdelen plus vier uur montage. 
 
Limited supply. 'Nuff said.


Comments