Collectie‎ > ‎

eWAW: de biologische autovervanger.

Elke eWAW haalt een auto uit de lucht!

Evolutie.

Stroomlijnfietsen halen recordsnelheden van 144 km/u, puur op spierkracht. De praktische afgeleide daarvan is de velomobiel: een aerodynamische fiets op een stabiele wielbasis. De WAW verbeterde de weersbescherming, de wegligging en de veiligheid van de velomobiel tot een complete oplossing voor dagelijkse mobiliteit.


Terwijl Fietser.be het fietssnelverkeer als focus had, excelleerden collega-fietspioniers in snelle, compacte, all-round of low-cost velomobielen, elk met zijn plek op de assen race / transport en utilitair / vrijetijd. Als Belgisch Velomobielcenter adviseren, verkopen en ondersteunen we trouwens ook deze uitstekende velomobielen.


Met de vierseizoenenkoepel en het veiligheidskoetwserk was de WAW het logische platform voor de volgende stap naar de ontwikkeling van een Bijna-Energie-Neutrale autovervanger: het optimaliseren van de menselijke motor.

Bio-hybride.


De energiebron van de velomobiel is in principe biologisch. De rijder is zelf de motor die zonne-energie via voedsel omzet in beweging. De energieconversieketen is korter en milieuvriendelijker dan de conversieketen van elektrische en fossiele wagens. Het restproduct, fitness, is bovendien een schaars goed. Sport is een energiebron met negatieve kost.

De term bio-hybride is kort voor wat technisch correcter een ‘biologisch-elektrische parallelle hybride’ kan genoemd worden. Een lichte elektrische motor neemt de piekinspanningen over waardoor de hartslag laag blijft, de koeling verbetert, de integratie in het verkeer veiliger verloopt en de gemiddelde snelheid aanzienlijk stijgt.

Een goede velomobiel is op spierkracht al net zo snel als een ‘Speed-Pedelec’ - zij het veiliger, droger en warmer. Een velomobiel kan die snelheid bovendien langer aanhouden en kan ook bij slechte weg- en weersomstandigheden voluit gaan. Bij de bio-hybride velomobiel dient de motor niet zozeer om sneller te rijden maar om met minder belasting op hart, spieren en gewrichten op snelheid te komen en langer te blijven. Ondersteuning is een deugd bij acceleratie en klimmen, maar ook bij het navigeren in stedelijk verkeer.  

De biomotor kan ondertussen rustig opwarmen, gestaag aeroob presteren, en doorrijden zolang er vetverbranding beschikbaar is. De elektromotor optimaliseert de uithouding én de prestaties van de biomotor, en bijgevolg de actieradius en deur-tot-deur reistijd. Tegelijk werkt de acceleratiehulp slechts periodiek: de eWAW heeft niet constant stroom nodig. Zelfs met een lege batterij fiets je net zo vlot door. Een batterij weegt 2 à 4 kg, afhankelijk van de rijstijl, het traject en de actieradius. Zelfs tijdens de de winter zijn dagelijkse woon-werk trajecten van 50 km geen uitzondering. Met enige ervaring zijn dagafstanden tot 300 km gerapporteerd. Of wordt er na afstelling naar Finland of Zwitserland gefietst.


Bij het sporten luister je voornamelijk naar je lichaam. In het dagelijks verkeer worden de prestaties bepaald door het verkeer, de temperatuur, het traject, de tijd en het weer. De eWAW maakt het verschil tussen sport en mobiliteit. We weten uit ervaring dat zelfs de strafste sporter het na enkele jaren voor bekeken houdt om werken te combineren met meer dan 100 km per dag fietspendelen op eigen kracht. Psychologisch is het essentieel dat je in een hybride velomobiel ook op mindere dagen met goesting begint te fietsen. Na enkele kilometers ben je warm, wakker en welgezind, en gaat het fietsen vanzelf.


Andere elektrische velomobielen.

In principe kunnen een aantal modellen van gewone velomobielen achteraf door ons uitgerust worden met een acceleratiehulp maar het ene model leent er zich beter toe dan het andere. Stabiliteit en robuustheid van de transmissie vormen soms technische, veiligheid en weersbescherming praktische uitdagingen. Vraag ons advies.


Op stedelijke schaal is de compacte eOrca van Flevobike.nl een goed geïntegreerde, zelfs geniale biohybride. De eOrca is technisch de meest geavanceerde fiets ter wereld. De productie is helaas zo complex dat we te kampen hebben met wachtlijsten van meer dan een jaar.

De Quattrovelo met de optionele Rohloff tussenas en koepel is recent ook een uitstekende basis geworden, zowel voor reizen/touren als pendelen in rustig verkeer. De Strada kan een lichte motor met krachtsensor aan (geen Rohloff). Alleweders met dubbele achterbrug zijn technisch goed geschikt.

Questen of DF's zullen we enkel voor ervaren rijders upgraden (stabiliteit en transmissie).


Snelheid en veiligheid liggen bij bovenstaande velomobielen hoger dan bij een Speed Pedelec maar lager dan een eWAW. Vervangbare schokbrekers zijn niet aanwezig waardoor de kans op een total loss groter is. Omdat in 90% van de ongevallen de fietser in zijn recht is, kan dat ook een voordeel zijn.




Hieronder gaan we wat dieper in op enkele begrippen.

Energie-efficiëntie.

Het energieverbruik van een voertuig is in essentie een functie van slechts drie principes:
  • Reductie van de weerstand
    • luchtweerstand: vorm, vormfactor, oppervlakte, naden.
    • rolweerstand: enkel functie van het gewicht en de rolweerstandscoëfficiënt van de banden, niet van het aantal wielen.
  • Reductie van de massa (gewicht)
    • acceleratie in het verkeer: rotational mass is van belang, bv. gewicht van de banden.
    • acceleratie bij het klimmen: totale massa voertuig + rijder.
  • Efficiëntie van de energieconversie
    • verkorten en optimaliseren van de energieconversieketen
    • efficiëntie van de energieconverter (motor)
    • efficiëntie van de aandrijflijn: stijve transmissietunnel, zo weinig mogelijk verliezen in de vering.

De voertuigen van Fietser.be optimaliseren en integreren de bovenstaande parameters zo goed mogelijk. Voor een straatwaardige machine zijn natuurlijk nog andere factoren van belang: stabiliteit en behendigheid in het verkeer, veiligheid, sex-appeal, prijs.... Over de lage luchtweerstand en lage massa hadden we het al uitgebreid in andere artikels over de WAW, laten we hier even focussen op de efficiëntie van de energieconversieketen.

(diepere inzichten in het artikel energie-afficiëntie).

Energieconversieketen.

Alle energie komt in den beginne van de zon. Zonne-energie wordt door fotosynthese omgezet in organisch materiaal, dat via druk en tijd wordt omgezet in aardolie of steenkool, die dan weer ontgind en geraffineerd worden tot brandstof. Fossiele brandstof wordt door een verbrandingsmotor geconverteerd tot arbeid, die dan weer via een aandrijvingssysteem een voertuig in beweging zet.

Het kan nog ingewikkelder door die arbeid via een turbine om te zetten in elektriciteit, deze om te zetten in chemische energie (batterij), en deze via een motor weer om te zetten in arbeid om een elektrisch voertuig in beweging te krijgen. Globaal is ongeveer 80% van de nu verbruikte brandstof van fossiele oorsprong. In Vlaanderen is 8.32% van de elektriciteitsproductie groen (inclusief biomassa! Vreg, energiemixrapport 2016), het grootste aandeel is uiteraard nucleair.

In het geval van een mensaangedreven voertuig als de WAW is de energieconverter de mens zelf. Hierbij wordt zonne-energie via organisch materiaal door de mens in arbeid omgezet (of opgeslagen en later verbruikt als vet). Deze energieconversieketen is veel korter en efficiënter dan de fossiele keten, laat staan de fossiel-elektrische weg. Fossiele energieconversie is enkel mogelijk dankzij roofbouw op gedurende miljoenen jaren opgebouwde zonne-energie. Bio-aandrijving is zuinig genoeg om gestaag hernieuwd te worden. De fossiele (Otto-) en biomotor hebben een vergelijkbare efficiëntie in het omzetten van brandstof (ongeveer 25% wordt omgezet in arbeid, de rest in warmte) maar de overige elementen in de conversieketen van zonne-energie tot arbeid worden dus sterk gereduceerd.

Om die arbeid om te zetten in mobiliteit zijn ook weer meer en minder efficiënte manieren. De fietsaandrijving met ketting zoals die gedurende de laatste anderhalve eeuw werd ontwikkeld, is de meest rendabele conversiemethode. Naast aerodynamica en lichtgewicht is ook de efficiënte aandrijving een essentieel aspect van de WAW. 

Energieverbruik in kJ/km

Iedereen atleet.

Sinds de opkomst van de composiet velomobielen in de laatste decennia is bewezen hoe effectief de mens wel is in het creëren van beweging. 144 km/u is niet voor iedereen weggelegd, en zeker niet in een straatwaardige fiets. Wel kan elke gezonde mens urenlang 100 of 150 Watt vermogen leveren. Met een praktische fiets als de WAW of Quattrovelo hou je daar een kruissnelheid van 35 à 40 km/u mee vast. Een geoefend fietser haalt 200 à 250 Watt gedurende een redelijke tijd, een kruissnelheid van 40 à 45 km/u is dan ook het richtgetal voor de meeste WAWisten. Een CarbonWAW is nog 10% sneller, een MilanSL zelfs 30%. Dat is genoeg om de auto te vervangen, overdag op vele plaatsen zelfs te overtreffen.

Met piek-inspanningen kan een menselijk lichaam minder goed om dan duurinspanning. In deze grafiek zien we hoe het uithoudingsvermogen in vrije val gaat als de vermogensvraag stijgt:
 (definitive article by John Tetz)

image008.jpg
In de voorbeeldcijfers van een inspanningstest hieronder zien we hoe pakweg 150 W voor een gewone fietser lang haalbaar blijft, en hoe snel hij of zij in het rood gaat bij het leveren van een extra 100 W, bv. bij een acceleratie.

  fietser   getraind prof
 maximaal vermogen
 276 W
 340 W
 455 W
 verzuringspunt 215 W
 280 W
 400 W

Het toevoegen van een tweehonderdtal Watt vermogen bij piekbelastingen, transformeert een gemiddelde rijder tot een topatleet.

Het is in de praktijk nauwelijks nodig om de kruissnelheid van een WAW op te voeren: een kruissnelheid van 30-40 km uur kan met weinig inspanning aangehouden worden, dit is in dezelfde grootte-orde als de gemiddelde deur-tot-deur snelheid op de middellange afstand van een auto (link). Door een elektrische assistentie bij de acceleratie of bij het klimmen, kan echter de gemiddelde snelheid opgevoerd worden door een snellere acceleratie tot een optimale kruissnelheid. Bovendien blijft de biomotor op optimaal toerental, met andere woorden een gezonde en veilige hartslag, waardoor de actieradius van de rijder in principe oneindig wordt.

Een boost voor je benen.

Wat we nodig hebben is dus een hulpaandrijving die helpt als het nodig is en de rest van de tijd niet hindert. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. De traditionele direct drive naafmotoren waar de eerste elektrische fietsen hun ietwat oubollig imago aan danken, zijn minder geschikt voor hoge snelheidsfietsen vanwege het inductie-effect. Voor een lichte machine als de WAW is ook het hoge gewicht van een degelijke naafmotor zonde (7-9 kg plus grotere batterij).



064.JPG

Op de foto een vroege Fietser.be hybride aandrijving
met freewheel op de motor en sperlager op de crank (ca 2008).

Fietser.be ontwikkelde in samenwerking met een aantal producenten de perfecte velomobielmotoren. Door de aandrijving op het tandblad vooraan is het systeem bijzonder performant over een wijd snelheidsbereik. Bovendien is het systeem zo energiezuinig dat de actieradius die van de meeste elektrische automobielen overtreft (en nooit stilvalt). Omdat de versnellingen ook voor de elektromotor kunnen gebruikt worden, draait de kleine motor optimaal efficiënt, zowel op een steile helling als tijdens het accelereren naar kruissnelheid. Eens op kruissnelheid zorgt een vrijloopsysteem er voor dat de motor niet afremt. Onze klanten melden een toename van de kruissnelheid met gemiddeld 5 km/u.

Met dit systeem maken we geen flauwe elektrische auto maar een echte bio-elektrische hybride, waarbij de elektrische hulpmotor dient om de prestaties van de biomotor te verbeteren. Omdat er slechts af en toe zoveel vermogen nodig is - bij het optrekken, klimmen en niet te vergeten het invoegen in het verkeer - is er maar een kleine batterij nodig. Heel het hybride systeem weegt nauwelijks 5 à 7 kg, minder dan half zo veel als een klassieke naafmotor. Op die manier verbeteren we de fietservaring zonder in de vicieuze cirkel te geraken van steeds méér vermogen en dus gewicht. Versnellen en klimmen is niet meer zo belastend, dus blijft de energie van de rijder grotendeels bewaard voor de lange constante matige inspanning waar het menselijke lichaam goed presteert. Zowel het elektrische als biologische aandrijfsysteem wordt volgens zijn sterkste kwaliteiten gebruikt.

Het hybride systeem van Fietser voel je enkel als je het wil gebruiken en dat komt het fietsplezier ten goede.

Aandrijfsystemen.

Na de eerste e-assist uit eigen huis kwamen motoren op de markt uit de tweewielerbranche. Deze waren eenvoudiger te monteren, beter programmeerbaar en stiller. Na een zevental jaar ervaring en ontwikkeling splitste het aanbod van e-velomobielen zich in twee versies: de Pro en de Tour. Ik heb het hieronder overwegend over de WAW maar het meeste is ook van toepassing op de Quattrovelo met Rohloff. De Orca heeft een eigen aandrijfsysteem dat tussen de twee in ligt. De velomobielen DF, Quest, Strada hebben om technische redenen oplossingen op maat nodig, die me nu te ver zouden leiden.

eWAW Pro:

De meest succesvolle hybride velomobiel is de eWAW Pro. Geschikt voor de professionele fietsforens, die grote afstanden pendelt (50-120 km/dag) of veel wisselende trajecten aflegt, bijvoorbeeld huisbezoeken. Natuurlijk is deze eWAW Pro uitgerust met de onnavolgbare koepel en kevlar schokbrekers. Lekbestendige banden en luchtvering trekken de bedrijfszekerheid en de deur-tot-deur snelheid omhoog, en de efficiëntie omlaag.

De velomobielmotor hierin is meestal een door Fietser op punt gestelde versie van de Bafang BBS01. De functionaliteit van een velomobielmotor is zeer verschillend van een motor voor een ongestroomlijnde tweewieler. Het vermogen bij vertrek moet hoger zijn, het vermogen op snelheid mag lager. De mogelijkheid om te programmeren is alles, modulariteit vinden we ook belangrijk; daarom kiezen we niet voor de gesloten systemen van bv. Bosch. De Bafang heeft een hoog en constant koppel, is redelijk efficiënt en betrouwbaar. De prettigste eigenschap is dat ie zo goed als geruisloos is!

eWAWs zijn snel op kruissnelheid dankzij de motor. Voor een derailleurversnelling is dat slecht nieuws: de kleinste tandwieltjes van de cassette worden het meest gebruikt en slijten ondanks een complete afscherming van de ketting toch vrij snel. eWAWistas leggen veel kilometers af dus zouden cassette en ketting te vaak moeten ververst worden (7 à 10.000 km, t.o.v. 15-20.000 km human powered). We kiezen dan ook vaak voor de legendarische Rohloff, een onverwoestbare naafversnelling met 14 versnellingen en een alomvattend bereik van 550%. Achteraan wordt een 17 tands stalen krans gelegd zodat het contactoppervlak vrij groot wordt en de slijtage acceptabel is. Vooraan ontwikkelden we een tandblad met 60 tanden, hol rond de motor om de kettinglijn recht te trekken, en met flenzen als kettingvanger.

Als batterijen kiezen we voor professionele fietsers duurzame lithium-ijzerfosfaat batterijen (LiFePO4). Deze hebben zowel een hoge ontlaadcapaciteit voor maximaal vermogen, als een een grote energiecapaciteit: 500 echte Watt-uur. Een prettig voordeel t.o.v. de in de handel verkrijgbare fietsbatterijen is dat ze dubbel zo lang meegaan (we hebben batterijen van 10 jaar oud met 100% capaciteit) en een kleinere voetafdruk hebben. Ze kunnen ook sneller bijgeladen worden dan fietsbatterijen. Met de optionele Cycle Satiator kan je de batterij zelfs in anderhalf uur volledig opladen. In tegenstelling tot de elektrische fiets of auto is 'radiusangst' geen zorg meer.

eWAW Tour:

Voor de bescheidener kilometervreter is slijtage een minder probleem en kan de toegevoegde kost en gewicht van een Rohloff, LiFePO4 batterij, lader,... een bezwaar zijn. In combinatie met een derailleurversnellingssysteem bouwen we een velomobielmotor in op basis van de Tongsheng TSDZ2, terug met de nodige aanpassingen voor gebruik in een velomobiel. De Tongsheng schiet lekker uit de startblokken maar is iets hoorbaarder dan de Bafang.

De krachtsensor maakt schakelen gemakkelijk, het fietsen meer intuïtief en naturel. De Tongsheng met krachtsensor is bij uitstek geschikt voor gevarieerde trajecten met veel acceleratie- en schakelwerk. In de stad is deze motor handiger dan de Bafang. De input van de rijder is vrij variabel, de motor multipliceert dit wisselend vermogen met een factor volgens het assistentieniveau, de output is dus dynamischer dan de Bafang. Voor lange, constante trajecten is de Bafang rustiger, meditatiever, stiller en krachtiger.

Het verbruik van de Tongsheng is klein, de werktijd korter: hier kiezen we vaak voor een conventionele en kleinere li-ion fietsbatterij.

De Tour is dus niet alleen goedkoper maar ook vinniger van karakter en lichter van gewicht dan de Pro. Meestal wordt dan ook voor een sportievere compositie gekozen: lichte banden, efficiëntere composietvering. Naast pendelen is deze configuratie bij uitstek geschikt voor duurtraining en randonneuren. Een typisch Tour-scenario deze winter was bijvoorbeeld: 10 km opwarmen vooral op de motor, na de nodige stoplichten en hellingen de stad uitrijden, 20 km hybride langs de erbarmelijke 'fietsostrades' (veel stops), 20km zonder motor fietsen langs het jaagpad, lunch, 5 km hybride opwarmen, 40 km langs jaagpaden zonder motor, uiteindelijk 15 km op motor cooldown en stadsverkeer. Totaal verbruik....190 Watt-uur! 

Andere:

Uiteraard worden ook deze basisconfiguraties in overleg gemaakt en zijn persoonlijke voorkeuren mogelijk en verkrijgbaar: bijvoorbeeld een Tongsheng met een Rohloff voor een onderhoudsvriendelijke tourer. Soms stellen we ook afwijkende systemen samen, bijvoorbeeld voor zeer bergachtige gebieden, of voor mensen met een lichamelijke beperking.

De Orca combineert de duurzaamheid van de Rohloff versnellingsbak met het intuïtieve gebruiksgemak van een torsiesensor-gestuurde motor. Die keuze ligt vast maar past perfect bij het karakter van de Orca.




Opties en prijzen

We stellen meestal samen met de fietser een velomobiel samen, in functie van het traject, het karakter en de fysiek van de rijder, het budget,.... Bij Fietser.be is elke fiets een compositie van technologie, rijstijl en budget.

Sommige keuzes brengen andere mee of sluiten die uit. Zonder de opties kosten de beschikbare velomobielen ongeveer evenveel. Dat is ook geen wonder want de technologie is in grote lijnen vergelijkbaar. Het grote verschil zit in de keuze van opties. De Orca is bijvoorbeeld per definitie al uitgerust met een Rohloff versnellingssysteem. De WAW heeft verreweg de grootste keuze aan opties vanwege het modulaire ontwerp. Dat maakt het soms ook een beetje ingewikkeld.

De publiek toegankelijke WAW Configurator is altijd up to date. Wil je daarmee aan de slag, kan je eenvoudig in google docs een kopietje maken (Bestand > Kopie) en aanpassen. Om snel een concreet idee te krijgen volgen hier enkele voorbeelden van gebalanceerd samengestelde eWAWs.

De standaard WAW kost 5999,- € + BTW (2018).

Een WAW zou geen WAW zijn zonder de geniale cabriokap. Met de kettingbeschermer brengt deze WAW365 u zomer en winter sportief naar het werk 6700,- € + btw.

Met de eWAW Tour geraakt u ook vlot uit de voeten in het stadsverkeer en in de heuvels, warmt u voorzichtig op en wordt uw dagelijkse actieradius vermenigvuldigd: 8150,- € +btw.

De eWAW Pro is de complete autovervanger voor de professionele fietser. Geen bestemming is te ver, geen fietspad te ruig voor ons meest verkochte model: 10045, € +btw. Met luchtvering, lekbestendige banden, positielichten, Rohloff en cabriokap is de eWAW Pro de perfecte gezonde en tijdsbesparende mobiliteitsoplossing voor mensen die zeer lange en gevarieerde trajecten afleggen, bijvoorbeeld verplegers, consultants, vrije beroepen.

In overleg met de klant bouwen we ook tussenvormen zoals lichtgewicht carbon bodies met kevlar kreukelzones, en zijn er nog tal van opties zoals korte cranks, wegklapbare GPS-houders, slotjes voor de kap, of muziek aan boord.



eWAW Q & A.

Q: Hoe Ver Rijdt een eWAW?

A: Dit moet zowat de meest gestelde vraag zijn bij elektrische fietsen: hoe ver gaat ie? Het antwoord is natuurlijk: dat hangt af van de grootte van de batterij en het verbruik. Dat verbruik is een functie van het traject (veel fietspad of veel rijbaan), het reliëf, het seizoen, de rijstijl en conditie. In kilometers kan dat zeer uiteenlopend zijn: je kan een reis van 300 km met een 400Wh batterij doen (of zonder), of 400 Watt-uur verbruiken op een snel en intens traject van 70 km mee met het autoverkeer, bv. Gent-Leuven. 

We moeten dimensioneren op het meest courante gebruik, voor de eWAW is dat meestal het woon-werk traject. In de winter is de lucht dikker, de banden harder en liggen de wegen soms nat, wat voor meer rolweerstand zorgt. Wind maakt minder verschil dan je zou denken, maar een stroomlijn vol druppels dan weer meer. Bovendien wil je ook op een natte maandagmorgen na een zwaar weekend op je werk geraken, en op het eind van de week nog energie over hebben voor het volgende. Sommigen kunnen niet zwetend op het werk aankomen en moeten zich daarom beperken tot een wandelinspanning van 100-150 Watt.

Gebaseerd op ervaring kan ik volgende vuistregel meegeven: 2, 4 en 5 Watt-uur per km is een acceptabel verbruik voor het stevig doorraggen met respectievelijk een eWAW Tour, eWAW Pro (mee met het verkeer) en eOrca. Voor een traject van 40 km enkel met een veiligheidsmarge voor de winter, een slechte dag en batterijslijtage komen we dan bijvoorbeeld uit op 80km x 4 Wh/km x 2 = 640 Wh voor een eWAW Pro. Maar even goed zijn er genoeg klanten die 100 km per dag afleggen met 360 Watt-uur capaciteit.

Met wat info over uzelf en uw traject kunnen we meestal goede raad bieden. Bovendien is ons systeem modulair en kan je gemakkelijk veranderen of uitbreiden.

Q: Kan de eWAW remenergie recupereren?

A: De massa van de eWAW en rijder is zo klein dat de kinetische energie die er in vervat zit te klein is om nuttig te zijn. Bovendien kan een batterij niet zo snel opladen. Remenergie recupereren zou dus neerkomen op enkele seconden opladen. De meeste eWAWs beschikken over een scheiding tussen de transmissie op spierkracht en de elektrische door middel van een freewheelsysteem, opdat er geen enkele weerstand zou optreden bij het fietsen. Remenergierecuperatie brengt te weinig op om deze troef te verliezen. Voor enkele Zwitserse en Franse klanten leverden we wel al eWAWs met een zware direct drive naafmotor, daarmee konden we wel aan de slag om in de afdalingen bij te laden. De voornaamste reden daarvoor is echter de mogelijkheid om te remmen op de motor zonder de eigenlijke remmen te overbelasten.

Q: Heb ik een nummerplaat, verzekering,... nodig?

A: Voor een eWAW is geen nummerplaat nodig, noch een motorrijtuigenverzekering of conformiteitsattest. eWAWs vallen wat dit betreft onder dezelfde wetgeving als andere gewone rijwielen zoals fietsen of elektrische fietsen <25 km.

Volgens de Europese wetgeving (EU2013/168) worden hybride velomobielen uitgezonderd van alle categorieën 'gemotoriseerde voertuigen', net als de 'pedelec'. Het is zinloos om conformiteitsattesten, homologatie, validatie, ... na te streven.

Hybride velomobielen kunnen natuurlijk desgewenst net als elk ander rijwiel verzekerd worden voor burgerlijke aansprakelijkheid (bv. via familiale), pechverhelping (VAB, Touring,...), eventueel rechtsbijstand.

Zie ook de artikels over de wetgeving.

Q: Heb ik een helm nodig?

A: Het ìs een helm. Kreukelzones, veiligheidskooi, virtuele gordel etc... (zie WAW pagina's). We hebben niets tegen helmen, bijvoorbeeld als goed geventileerd zonnescherm bij cabrio rijden. Het zal wel geen kwaad kunnen, maar of het nut heeft?

Q: Hoe rijd ik in het verkeer met de eWAW?

A: Fietspad en rijbaan zijn wettelijk toegelaten. De eerste vuistregel is aan te sluiten bij de verkeersdeelnemers waarvan de snelheid het dichtst die van de WAW benadert - meestal is dat de rijbaan. Bij file kan je dan uitwijken naar het fietspad, maar dan moet je je snelheid ook aanpassen aan die van de fietsers. De wettelijke toelating om op de weg te rijden is een groot veiligheidsvoordeel. Meekunnen met het verkeer zorgt voor minder conflicten met automobilisten. Met de eWAW lukt dat beter.

Fietspaden, en zeker gescheiden fietspaden of met constant verlies van voorrang, zijn soms goedbedoeld maar ver geraak je er niet mee. In tourmodus kan het nog gaan maar ook dan is het opletten voor een hoger aantal stommiteiten per lopende kilometer. Het is m.i. voor de dagelijkse fietsforens niet alleen sneller en gezonder maar ook veiliger om een elektrische acceleratie-assist te gebruiken. Zo kan je ook in de bebouwde kom gezond opwarmen en bij aankomst bv. vlot een stuk ringweg afleggen (zie vehicular cycling).

De tweede vuistregel is: In geval van twijfel: gebruik de weg. De meeste ongelukjes met velomobielen gebeuren op het fietspad (opritten, zijwegen, ...). Dankzij de goede bescherming van de rijder hebben aanrijdingen tussen auto's en WAWs zelden fysieke schade tot gevolg - in tegenstelling tot kopvooruit-fietsen, motoren of auto's. Aanrijdingen achteraan zijn een basale angst maar komen hoogst zelden voor. Een goede strobo helpt, vergeet die vlag.

Fietssuggestiestroken geven dikwijls precies de strook aan die te mijden valt i.v.m.. openslaande portieren.Het gros van de fietspaden is NIET aangelegd ten behoeve van de fietsers, maar om de auto vlot te laten doorrijden. Of, zoals ik van een wegenbouwkundig ingenieur van de Provincie vernam: als gemakkelijk te openen afdekking van de riolering.

Indien je staande gehouden wordt door een agent, ga niet in discussie want de agent zelf wordt niet verondersteld (heel) de wetgeving te kennen, en moet enkel kunnen schrijven (én lezen, als er geen tweede bij is). Leg het kort en rustig uit, laat je gegevens noteren, als het tot bij de politierechter geraakt zal die de wet toepassen en voor zover wij weten wordt er daarna nooit meer iets van gehoord.

De ideale biotoop voor de velomobiel is natuurlijk het jaagpad.




C Brecht Vandeputte arch 2018
Subpagina''s (1): EWAW ecoscore.
Comments